اندیشه آبی

اقتصادی اجتماعی

اندیشه آبی

اقتصادی اجتماعی

رتبه جدید فوتبال ایران!!

آقای کفاشیان سلام

قصد دارید فوتبال ایران را در کجا رها کنید؟

تیم ملی به جام جهانی نرفت خوب می گوییم نشد. در آسیا مقام در خور شان مردم شریف کسب نشد؛ می گوییم بگذریم. در لیگ باشگاههای آسیا تیم های ایرانی یکی پس از دیگری با آن افتضاح حذف شدند میگوییم خوب شاید تیم ها بلد نبودند. رتبه ایران به بالای پنجاه رسید گفتیم شاید فدراسیون فوتبال در رتبه بندی اشتباه !! کرده رتبه شصت ودوم وعقب ماندن از بحرین!!!! چه توجیهی دارد . احتمالا با این روند در آینده ای نه چندان دور کسب مساوی از مالدیو!!! باعث افتخار فوتبال ایران  خواهد بود؟؟؟؟

شهردار اراک برکنار شد

چرا شهردار اراک عوض شد؟ با توجه به فعالیتهای چشمگیری که طی یکی دوسال اخیر در سطح شهر به مرحله اجرا گذاشته شد واکثرا نیز مراحل پایانی خود را پشت سر میگذاشتند بطور ناگهانی شهردار کنار گذاشته شد. مردم شهر اراک حق دارند بدانند که چرا این تغییر با این سرعت انجام شد؟ آیا این نبوده که عده ای میخواستند در زمان افتتاح پروژه های مذکور شهردار در پست خود نباشد تا به نام او تمام شود ؟ یا دلایل شخصی موجب این تغییر نگردیده؟ اینها فقط نمونه ای از چندین سئوال بود که اذهان مردم را مشغول کرده است. یه هر حال شایسته است شورای محترم شهر اراک دلایل خود را برا ی روشن شدن اذهان مردم با آنها در میان بگذارد ودانستن حق آنهاست . وچرا آنها که شهردار را آوردند از او دفاع نکردند؟ مردم منتظر پاسخ هستند.

یک گلایه همراه با توصیه برادرانه

مدتهاست اخبار متعددی در خصوص اجحاف اماراتی ها در حق ایرانیان مقیم آن شیخ نشین منتشر میگردد. که دل هر ایرانی را به درد می آورد .از این موضوع مطمئنا هیج کس خوشنود نیست اما از درد ناشی از شنیدن این گونه خبرها خیلی از مردم آزرده خاطر شده وبه تبع آن حرفهایی میزنند که در جایگاه خود قابل تامل است.

اما قبل از ذکر بعضی از آنها میخواهم عرض کنم که در هر قشری هم انسانهای خوب وشریف وجود دارد وهم کسانی که فقط به منافع شخصی خویش می اندیشند ولاغیر، که امیدوارم آنهایی که در نهایت صداقت ودلسوزی مشغول فعالیت سالم وارائه خدمت به هموطنان خود هستند , از این مطالب رنجیده خاطر نشده واگر خدای ناکرده موضوع دور از شان خود را دیدند برما خرده نگیرند که این وجیزه درد مشترک بسیاری از آنهایی است که شبانه روز برای سربلندی این مرزوبوم بی وقفه زحمت میکشند.

 به این جمله ها توجه فرمایید:

" حقشان است" ،"دندشان نرم میخواستند کم از این مردم بیجاره بکنند"،" حال که جیب این مردم را خالی کردند مگر این مردم چه گناهی کرده بودند که سرمایه های آنها که اکنون در جیب عده ای جمع شده  در حالی که جوانان آنها از بیکاری گرفتار هزار مشکل جورواجور میشوند با حسرت باید نگاه کنند وسرمایه های این مملکت موجب رونق شیخ نشینی شود که مقایسه فقط چند ده سال قبل  آن با اکنونش انسان را دیوانه میکند چرا که مثل روز روشن است که آن همه ساختمتن سربفلک کشیده مراکز تفریحی آنچنانی , خیابانهای وسیع  ومراکز تجاری ... فقط وفقط به لطف سرمایه های این مردم وبا زیاده خواهی عده ای ایجاد شده ونه با فکر ودرایت اهالی آنجا"! وحرفهایی از این قبیل که نیازی به ذکر همه آنها نمی باشد.

شاید این سئوال پیش بیاید که چگونه ؟ باید در پاسخ گفت  وقتی یک پزشک متخصص که با سرمایه این ملت تحصیل کرده  وبه آن مقام ومرتبه رسیده بجای آنکه به فکر درمان درد این مردم باشد فقط به فکر زیرمیزی ،حق شارژ مطب و... میباشد ودر مقابل  التماس همراه بیمار که میگوید" آقا!ی دکتر به خدا ندارم آخر کمی تخفیف بده و... " فقط می گوید " این مشکل شماست هروقت مبلغ را برداخت کردی بیا تا بنویسم بیمارت را بستری کن " وهمین پولها را از طریق واسطه، صرف خرید ویلا,آپارتمان و.. در دوبی میکند. ویا آن تاجری که کالاهای مورد نیاز مردم را جمع آوری کرده وبا زد وبندهایی که دیگر پایین ترین طبقات جامعه هم میدانند بطور ساختگی قیمت ها را بالا می برد تا چند برابر قیمت بفروشد وبا پول آن در شیخ نشین مذکور سرمایه گذاری کند .

وافراد مشابهی که با اقدامات مشابه موجبات ناراحتی مردم را فراهم می آورند. این افراد اگرواقعا فکر کنند که چه خیانتی به این مملکت ومردم آن روا داشته اند از خود متنفر خواهند شد. میخواهم سئوال کنم این همه جوان در این مملکت دنبال کار میگردند این همه زمینه کار در کشور برای سرمایه گذاری وجود دارد اما چرا بعضی ها علی رغم اینکه می دانند این سرمایه ها درست است که اکنون در ید قدرت آنها قرار گرفته ولی در واقع متعلق به این مرز و بوم است وحق مردم این مملکت است که با بکار گیری این سرمایه ها برای فرزندان آنها زمینه کار وفعالیت ایجاد شود، وآنها در شرایطی که جوانان این کشور بشدت نیازمند ایجاد شغل وکار هستند نباید به خود اجازه دهند که با بی توجهی به آنچه که در اطرافشان میگذرد این سرمایه ها را به خارج از کشور منتقل کرده ودر شرایط رقابتی غیر دوستانه ای که بعضی کشور ها با کشور ما دارند به تقویت بنیه مالی آنها کمک نمایند.

اما باید از خود پرسید آیا فقط مقصر همین افراد هستند؟یا نه ، زمینه این کار برای آنهامساعد بوده وتبلیغات رنگارنگ هم تاثیرخود را گذاشته واحیانا بی مهری بعضی مسئولین مربوطه نیز در اخذ تصمیم آنها اثر گذار بوده است؟  مطمئنا افراد دیگری هم هستند که اگر نگوییم مقصر، قطعا سهل انگاری وکوتاهی کرده اند که امید است اگر اقداماتی در این زمینه صورت داده اند ، برای روشن شدن اذهان مردم به اطلاع عموم برسانند.

1-   نمایندگان محترم مجلس میبایست قوانینی را جهت جلوگیری از خروج سرمایه های اینچنینی از مملکت  تصویب نمایند که در این زمینه حالت پیشگیرانه داشته باشد اما اقدام قابل توجهی در این خصوص انجام نپذیرفته.  یادمان نرفته زمانی که آن زلزله مهیب شهر بم را ویران کرد  آمریکا به هموطنان ایرانی مقیم آنجا که میخواستند از سرمایه های خودشان  برای کمک به همنوعان گرفتار خود کمک کنند, در انتقال وجوه نقد  بشدت محدودیت ایجاد کرد. پس ما هم میتوانستیم اگر میخواستیم.

2-   مسئولین اجرایی مربوطه چه اقدامی کردند؟ وزارتخانه های امور اقتصادی ودارایی, امور خارجه , بازرگانی و... شاید بگویند ما چکار می توانستیم بکنیم ؟ اما باید گفت اگر کسی مسئولیتی را بپذیرد که بدرستی از عهده انجام آن برنیاید قطعا باید پاسخگوی ملت باشد ،نه اینکه چرا نتوانسته وکاری انجام نداده که این امری مسلم است. بلکه به این سئوال که توکه نمی توانستی چرا مسئولیت را پذیرفتی که اگر شما نمی پذیرفتی شاید فردی با توانایی بیشتر از تو در آن پست منصوب میشد واین قضایا پیش نمی آمد .

 

در آخر به آنهایی که سرمایه های این ملت را در راستای رونق شیخ نشین مذکور بکار گرفنه اند باید گفت تا دیر نشده وکل سرمایه را ازشما نگرفته اند فکری بکنید که هم خودتان خسرالدنیا ولآخره نشوید وهم کاری کنید که اشتباهات گذشته خود را جبران نمایید شاید این مردم شریف از سر ثقصیراتتان بگذرند. بخدا این مردم واین مملکت شایسته جانفشانی است ،سرمایه مادی که جای خود دارد.

خدایا سربلندی این مملکت را فقط از تومی خواهیم.